• Strålande minnen av Erik

    För en vecka sedan gnistrade stjärnhimlen extra starkt. På morgonen som följde möttes Skidkulsbarnen av en strålande sol som värmde skönt över det snötäckta Krokhagens Idrottsplats. Det var inte så konstigt att det var så, för dagen innan blev himlen ett sprudlande och varmt liv rikare när familj, vänner och klubbkamrater tog farväl av Erik Tildemyr från jordlivet i Kimstad till det för oss osynliga änglalivet omkring oss. Ett sprudlande, spralligt, busigt och glatt liv som nu fyller himlen med skratt, energi och glädje, men också ett mycket varmt och omtänksamt liv. För just positiv energi och värme beskriver Erik allra bäst – att glädja människor omkring sig, alltid vara ovillkorligt positiv och ge kärlek var än det behövs var Eriks naturliga sätt att leva. Även i de allra tuffaste tider så kom det alltid ett ”-Det är lugnt, det ordnar sig!” De första åren kände jag dig Erik endast som personen som gjorde Vasaloppsresorna till ett nöje; längst bak i Vasabussen hördes hela tiden Erik skratta och hålla låda med bred östgötsk dialekt (en dialekt som du snabbt anammade över uppväxtdialekten från Gamleby). Höjdpunkten var alltid vägskadan i skogarna några mil från Sälen, den som chauffören varje år glömde bort, men som Erik och Brinkkompisarna tyst och förväntansfullt väntade in… en tysthet som förlöstes i ett glädjetjut när bussens stötdämpning dunkat i botten med en kraftig smäll och bekräftat att skadan fortfarande inte lagats och att chauffören åter igen missat att bromsa in och mildra smällen! När Skidkul växte och vi började att dela in i olika grupper såg jag Erik som ett riktigt energitillskott som ledare i de yngsta grupperna. Men Erik som tillsammans med bästa kompisen Erik Ljungaeus gjorde succé som ledare i Boll & Lek kanske inte hade tid, ork och lust att även vara Skidkulsledare? När väl Erik fick frågan så var svaret ”-Det är lugnt, klart jag är med!” Med dina år i Skidkul har jag och vi andra ledare, föräldrar och inte minst barn och ungdomar fått lära känna en fantastisk person och förebild för oss alla. Din förmåga att lyfta upp den mest tveksamma och försiktiga skidkulare bokstavligen i dina armar och sakta men säkert jobba in ett självförtroende som till sist får barnet att hoppa fram själv på skidor i glädje. Ditt sätt att leva och leda inspirerar oss andra och du kan vara en stolt ängel som svävar ibland oss på Skidkul och se att vi följer i dina fotspår. Genom Skidkul, med aktiviteter i föreningen och genom frekventa Facebookinlägg så har vi också sett en fantastisk far. Personligen så gråter jag över tanken på de stunder och starka intryck som säkerligen skulle ha kommit tillsammans med Erik och barnen i skidsektion, som aldrig hanns med. Att få höra Eriks höga uppmuntrande stämma eka ogenerat över skogen och heja på sina barn och alla oss andra under mossintervallen i Sätraskogen. Eller se och höra Erik positivt pusha på i den jobbiga uppförsbacken på skidtävlingen. Erik, när tillfällena likt dessa kommer, då är vi din röst och din entusiasm ”-Det är lugnt, det ordnar vi!” Jag ler och blir varm i hjärtat över tanken på hur du Erik har det just nu i de stunder då du inte följer familjen och oss här i den fysiska världen (du behöver ju fikapauser och lite egentid med dina nya änglakompisar också och kan få släppa oss här hemma en liten sekund ibland:-)). Jag ser dig hur du Erik är i händelsernas centrum, omgiven av änglakompisar som viker sig av skratt av dina berättelser och påhitt, hur ditt ansikte och kropp är sådär positivt och ohämmat glad som bara du kan vara med ett leende från öra till öra, ögon som gnistrar av glädje och en kropp som hela tiden är i rörelse och kan inte var still – tummen upp för det Erik! Erik, du är med oss på Skidkul, i mossen vid mossintervallerna och springandes vid sidan av skidspåret. Du är solen som värmer på startlinjen och snöflingan som landar på vanten. Vi hör din röst, känner dina rörelser och fylls av din glädje och energi – vi tar det du förmedlar och omvandlar till fysisk praktik så att alla barnen och ungdomarna ska känna lika stor ovillkorlig uppmuntran, uppskattning och glädje som du alltid ger! Erik, du har alltid varit en förebild för barn och vuxna i ditt sätt att se varje litet barn, att leda med glädje och att i praktiken sätta en definition på positiv attityd. Genom din önskan om gåvor till Ditt minne så kommer du fortsätta att vara denna förebild för oss alla i föreningen och för evigt vara med oss! Jag sa att vi tog farväl i förra veckan, men det var inte riktigt sant… ”Vi ses imorrn” sa jag i Kimstad Kyrka. När Skidkulsstereon gick igång morgonen efter knackade du på axeln och sa ”Det är lugnt, jag är här!” Kimstad GoIF Skid- och Motion, Jonas Braam Fotnot: Önskar du ge en gåva till Eriks Minne kan du använda Kimstad GoIF:s swish-nummer 1234416301 eller bg-nummer 5265-8861. Bidragen kommer att användas i Eriks anda i samråd med Eriks familj. Kimstad GoIF 12 dec 2016 3kommentarer
  • Ge bort en bil i julklapp!

    På Bingolottos Julkalender kan man vinna bilar, resor, hemelektronik, sportartiklar och pengar (från 100 kr upp till 1 miljon). Perfekt att ge bort som adventsgåva eller julklapp. Om du inte vill behålla den själv förstås! Vilken sorts kalenderöppnare är du? Pillar du försiktigt upp en lucka varje morgon, eller river du loss alla på en halv minut? I vilket fall som helst stöttar du Kimstad GoIF genom att köpa kalendern från oss.Varje kalender har 25 luckor att skrapa och kostar 100 kr. Kontakta Kurt-Göran Braam, tel 0761-34 11 22, epost braam@telia.com om du vill köpa. Kimstad GoIF 30 nov 2016 0kommentarer
  • Adventsfika och Adventskalendrar

    Söndag 27/11 är det säsongens sista tipspromenad, och då bjuds det som vanligt på adventsfika i Krokhagen. Där kan ni också stödja föreningen genom att köpa Bingolottos julkalender. VÄLKOMNA! Adventskalendrar kan också beställas av Kurt-Göran Braam, tel 0761-34 11 22, epost braam@telia.com Kimstad GoIF 21 nov 2016 0kommentarer
  • Skidkulspremiär 19 nov

    Välkommen till Skidkul 2017! Nu drar det igång igen! Skidkul från ca 3år och upp till junior. Varje lördag kl 10-11 vid Krokhagens Idrottsplats, Kimstad ända till 18 mars. Tjäna ihop till en guldsnöstjärna (10 ggr på Skidkul). Ingen föranmälan, bara att komma en lördag som passar. Se mer info om Skidkul här Ambitionen är att lägga ut lördagens Skidkulsprogram här på hemsidan och på facebook inför varje Skidkul på fredag kväll. Så ta för vana att titta till programmet innan ni åker till Skidkul på lördag morgon )om det kommer snö under natten kan förutsättningar ändras snabbt!). Nytt för i år är att vi ska utnyttja den nya asfaltsslingan när det inte är snö eller is på den och introducera rullskidor för alla grupper utom grön. Vilken grupp som står på tur anslås och meddelas i god tid. Nytt för i år är också att vi redan från början delat in i grupper de som var med minst några gånger i fjol. Alla nya hjälper vi till att sätta i rätt grupp. Om den grupp man blivit placerad i inte känns rätt så testar vi en annan nivå. Gruppindelningen ser ni på anslagstavlan i klubblokalen eller uppe vid samlingsplatsen. På anslagstavlan i klubblokalen, mitt emot serveringen, finns närvarolistor och här är viktigt att alla nya Skidkulares uppgifter skrivs in (och att närvaron fylls i av alla). Efter Skidkul kan man få ny energi i serveringen (kontant och swish), extra viktigt för ungdomarna som sen ska vara med på skidskyttet kl 12-13. Välkomna till Skidkul! Skidkulsledarna Kimstad GoIF 18 nov 2016 0kommentarer
  • Vinterbytardag och Skidkulsinfo lör 12 november

    Nu närmar sig vintersäsongen och i länen omkring oss åker man redan skidor! Vi hoppas att även vi får mycket snö i vinter, men oavsett så drar Skidkul igång lördagen den 19 november med skidor eller skor på fötterna. Men först... Vinterbytardag i klubblokalen vid Krokhagens Idrottsplats, Kimstad, lördag 12 nov. - Inlämning kl 10-10.30 - Försäljning kl 11-12 Märk med pris och initialer och ange gärna ett swishnummer när du lämnar in dina vintersaker till försäljningen. Kontant betalning går givetvis också bra. 10% av försäljningspriset går till Skidsektionen i Kimstad GoIF. All typ av vintersport och urväxta klubbkläder eller andra vinterkläder kan lämnas in till försäljning. Skidkulsinfo kl 13 för både nya och gamla föräldrar. Skidkul är från ca 3 år och uppåt till juniorer där barnen och ungdomarna lär sig att åka skidor på ett roligt sätt, se mer på Skidkuls sida Fikaservering öppen och vallatält finns uppställt för möjlighet att få hjälp och tips med vallning under dagen. Välkomna önskar Kimstad GoIF Skid- & Motionssektionen Kimstad GoIF 11 nov 2016 0kommentarer
  • Visa fler nyheter