Skidskytteavslutning säsongen 2017/2018
Det blev en härlig avslutning i vårsolens tecken med samverkansövningar, stafetter och teoripass. Det hela avslutades med SM sllvermedaljtårta. När vi startade skidskytte hösten 2013 kunde vi väl aldrig föreställa oss den utveckling som ungdomarna har haft. Årets säsong och framsteg som våra ungdomar haft skall nog tillskrivas den vinter i kombination med konstsnön som vi fick till tack vare mångas ideella insatser. 1:a Maj börjar nästa säsong 18/19. Den innehåller förutom Riksfinal SM-tävlingar dessutom VM i Östersund. Nu laddar vi om. Tack alla för denna säsong!
Kimstad GoIF
14 apr 2018
Jordförsäljning på gång!
Dags för vårens jordförsäljning! Inom kort kommer våra ungdomar från Skidsektionen gå runt och knacka dörr för att sälja jord. Vi hoppas ni ställer upp och köper jordsäckar för att stötta vår verksamhet inom Skidor och Skidskytte. Är ni inte hemma vid beställning stoppar vi en lapp i er postlåda för information, så att ni kan beställa direkt till angiven kontakt. Skid- och Motion kommer sedan att leverera jordsäckarna direkt till er dörr när alla beställningar är klara. Betalning sker med kontanter eller via Swish. Pris 50 kr/säck alternativt 3 säckar för 120 kr. Är ni inte hemma vid leverans lämnar vi en lapp i er brevlåda med betalningsuppgifter. Vi säljer planteringsjord, täckbark, naturgödsel, dressjord och hönsgödsel. Välkomna att stötta våra ungdomar inom Skid- och Motionssektionen!
Kimstad GoIF
11 apr 2018
0kommentarer
Tipspromenaderna börjar på Påskdagen
Nej, trots att det är den 1 april på Påskdagen så det är inget aprilskämt. Det blir promenader på gångvägar/gator så länge som det är snö och is i Grebyskogen. Välkomna ut i vårsolen på söndag - start som vanligt vid 'Grebykiosken' mellan kl 10 och 11.
Kimstad GoIF
28 mar 2018
0kommentarer
Silver på Skidskytte-USM till Alice Pettersson
Ett stort stort grattis till Alice Pettersson som idag tog ett kliv upp på prispallen jämfört med sommarens USM-brons i rullskidskytte sprint med en silvermedalj i USM skidskytte sprint! En kanonsäsong för Alice kröns med det finaste resultatet i en av de sista tävlingarna - jättekul!. Framgångarna kommer av en kombination av många saker: en stark utveckling i skidåkningen både på rullskidor och skidor där vi sen februari äntligen kunnat åka skidor kontinuerligt i Kimstad, mycket skytteträning och iver att förbättra detaljerna både på klubbträning och inte minst genom egen träning, att alltid ha roligt på träning och tävling - att glädjas i klubbkompisars och medtävlandes framgångar lika mycket som i sina egna. Stort grattis Alice till dagens USM-silver och till en kanonsäsong som började med sprintbronset på rullskidor och som nu avslutats med framgångar i Riksfinalen, Landskampsrepresentation och så dagens USM-silver! Det som är extra roligt är att Alice är långt ifrån ensam från Kimstad - under helgens SM var hela 7 unga Kimstadskidskyttar med. Allt ifrån Elsa Styrenius som gjorde fantastiskt bra insatser i den tuffa juniorklassen där man gör precis som på TV och åker med skidskyttegeväret på ryggen och har både ligg- och ståskyttte till den yngsta klassen med John Händel som idag kom 5:a i sin klass H10-11. En liten rolig iaktagelse är när de som var med och tävlade i helgen gjorde sin debut på Skidkul i Kimstad: - Alice och Morgan Pettersson, säsong 1, 2010 (de var med på första Skidkulet 23 jan 2010 och har varit med ända sedan dess!) - Henrik Fladrich, säsong 2, 2011 - Elsa och Clara Styrenius, säsong 3, 2012 - Felicia Strömqvist, säsong 4, 2013 - John Händel, säsong 7, 2016 Dvs väldigt varierande vilket visar både långvarigt intresse, att det går att börja både tidigt och sent, och att det hela tiden fylls på! Bredden i Kimstad visades inte minst i fredagens stafetter då det var dubbel ledning efter halva stafetten för Kimstads två ungdomslag i D12-15 respektive H12-15 (killaget var i kombination med Finspång SOK). Tjejlaget slutade på en fjärdeplats, men om rena klubblag räknats i USM (som är det normala i SM-tävlingar) så skulle det blivit bronsmedalj för Kimstadlaget med Alice Pettersson, Clara Styrenius och Felicia Strömqvist. Så här var det lite otur att regionslag även tilläts att tävla om SM-medaljerna. Och på hemmaplan finns det många flera skidskyttar som valde att stanna hemma denna gång, men som lika väl hade kunnat delta i SM med goda resultat också. Så bredden finns och vi är starkt behov av att utöka dagens två träningsgrupper till tre eller till och med fyra för att få vapnen och skjutplatserna att räcka till! Att det går så bra för skidskyttet i Kimstad är självklart till stor del på grund av att ungdomarna tycker att det är så roligt att både träna och tävla skidskytte. Den största orsaken är dock de som hjälper till att göra det roligt med skidskytte - skidskytteledarna och alla runt omkring skidskyttet som hjälper till att få det att fungera så bra som det gör. Genom att lugnt och metodiskt arbete med ungdomarnas skytteutveckling från nybörjargrunderna till de små detaljerna, blandat med fysisk träning och utmaningar och att jobba med gemenskap och delaktighet, samt ge kunskap och ansvar över gevär och övrig utrustning så har skidskyttegänget gjort ett fantastiskt jobb tillsammans. Så även stort grattis till hela skidskyttegänget, aktiva och ledare som gör det roligt att träna skidskytte! Skidskytte-SM resultat /Jonas Braam
Kimstad GoIF
25 mar 2018
0kommentarer
Just Nu! Skidkskytte SM i Hede
Hej! Ni har väl inte missat att SM i skidskytte på går i Hede och Kimstad GoIF har många åkare där. Samanfattning efter två dagars tävlande i skidskytte, SM 2018 i Hede Fredag I Juniorklassen startade Elsa Styrenius tillsammans med Wilma Fridell, Nässjö, upp i singel-mix stafetten. Laget tog sig igenom tävlingen och slutade sist. Bra att få åka och komma in i tävlingen och en del nervositet försvinner. I USM stafetten D12-15 år så hade Kimstad ett damlag bestående av Alice, Clara och Felicia de placerade sig på 4:e plats I SM stafetten H12-15 Henrik, Morgan och Sebastian Pettersson från Finspång körde tillsammans och kom på en 5:e plats John Händel Kimstad bildade yngsta laget inom Region Syd tillsammans med Alfred Swahn, Landehof, och Albin Fransson, Boxholm och de kom på en hedrande 10 plats. Obs dessa grabbar är bara 10 år !! Lördag I juniorklassen (sprint) kom Elsa Styrenius på 12:e plats av 20 och gjorde ett fantastiskt bra skytte- fullt i liggande och 4 träff i stå. I H10-11 (Distans) Ungdomsklass kom John Händel på en 10:e plats. I D12-13 (Distans) placerade sig Clara Styrenius på en fin 4:e plats av 13 med endast en bom. I H12-13 (Distans) placerade sig Morgan Pettersson på en 6:e plats av 16. I D14-15 (Distans) placerade sig Alice Pettersson på en 5:e plats, slagen med 1,5 sekunder av kompisen Olivia Grönkvist från Hallby. Felicia Strömkvist körde bra och kom på 15:e plats. I H14-15 (Distans) kom Henrik Fladrich på en fin 16:e plats
Kimstad GoIF
24 mar 2018
0kommentarer
Visa fler nyheter